Microsoft Wireless Display Adapter stutter

De Microsoft Wireless Display Adapter (widi) is een adapter die je kunt aansluiten op de hdmi poort van je televisie. Er zit ook een usb connector op, deze is puur voor het voorzien van stroom aan de adapter. Als je de widi eenmaal hebt aangesloten en je tv staat op de juiste HDMI source, dan kun je vanaf je Windows 10 device eenvoudig connectie maken door vanaf de rechterkant van je scherm te vegen en te kiezen voor Connect.

widi_01

Je device moet Miracast compatible zijn om te werken met de widi adapater. Ik gebruik zelf de Microsoft Surface Pro 4.

Als je op connect hebt geklikt, kun je kiezen voor je Microsoft widi adapter. De naam van deze adapter wordt ook weergegeven op je tv. Mijn ervaring is dat het best weleens 2 of 3 keer nodig is om verbinding te maken. Je kunt ook foutmeldingen krijgen dat je access point andere channels gebruikt dan je widi adapter en dat dit niet ten goede komt van de performance. Probeer het gewoon nog een paar keer als het niet lukt… Ik ben helaas ook al dit soort problemen tegen gekomen. De reden dat ik deze blog schrijf is dat ik best wel lang heb zitten zoeken naar de problemen die ik ben tegengekomen. Niet goed kunnen connecteren met de widi adapter en performance problemen bij Video’s en andere bewegende beelden zijn bij mij de problemen die zijn opgetreden.

Ik raad je aan om meteen de Wireless Display Adapter App te downloaden van Microsoft. Met deze app kun je, als je eenmaal verbinding hebt met je widi adapter, diverse instellingen aanpassen.

widi_02

Het belangrijkste van deze app is dat je de firmware kunt updaten van je adapter. Doe dit dus ook meteen.
Na het updaten en herstarten van de adapter, geef je deze een logische naam. Ik raad je ook aan om een wachtwoord in te stellen voor het wijzigen van settings binnen de app. Daarna is wel weer een herstart nodig van de adapter.

widi_03

Als je dit hebt uitgevoerd kun je kijken of je nog problemen hebt met de channels. Als deze melding nog steeds aan de orde is, dan kun je vaste channels op je access point instellen. Het heeft mij geholpen om de accesspoint op 2,4 ghz op channel 6 te laten praten. Ik raad je aan om channels 1, 6 of 11 hier te gebruiken en daarmee te spelen. De widi adapter en je client zetten een apart netwerk op om je wifi te ontlasten. Je hebt dus ook geen internetverbinding nodig om met elkaar te connecteren, goed om te weten.

Zorg ook dat je Windows device up to date is, inclusief al je drivers! Ik ben een insiders preview member, dus bij mij komen de updates heel snel op mijn device.

Wat je nu op dit moment hebt is een client die kan connecteren naar je widi adapter, wat prima werkt voor documenten en statische beelden. Ook het geluid zal het prima doen. Maar ga je nu een video afspelen (probeer maar iets van Youtube full screen), dan heb je waarschijnlijk vertraging.

Wat bij mij de oplossing was voor het stotteren van het scherm tijdens het afspelen van video’s:

1. Extend je display NIET! Do not extend your display! … maar duplicate je display!

nu heb je zwarte balken aan de linker en rechterkant van je TV (bij een full hd scherm).

2. Zet je resolutie op 1920 x 1080

Je hebt nu balken op je surface boven en onder, maar die zijn te verwaarlozen. Je tv is nu prima toch?

widi_04

Video’s zijn nu geen problemen meer en het geluid stottert niet meer.

Nu nog in 1 keer kunnen connecteren naar je widi adapter zonder problemen. wordt vervolgd…

Bij problemen kun je altijd een mail sturen naar info@blonkit.nl!

2 thoughts on “Microsoft Wireless Display Adapter stutter

  1. Ik heb een MSDisplay adapter C5 die geen verbinding kan maken met mijn Laptop.

    Als ik via de app verbinding ga maken zie ik op mijn Samsung TV ; connecting with ASUS’ maar na een paar seconden krijg ik de melding ‘kan geen verbinding maken’.

    De adapter wordt wel herkend maar kan toch geen verbinding maken.

    Microsoft helpdesk is vijf uur bezig geweest maar kon het probleem niet vinden. Daarna computerstudent ingeschakeld zonder resultaat.

    Heeft u misschien een oplossing?

    Alvast dank voor uw reactie.

  2. Een aantal zaken kunt u uitvoeren:

    – De laatste Windows updates installeren en herstarten.
    – De usb poort moet een oplaadport zijn in uw TV.
    – Firmware van de MS Diplay adapter updaten. Daarvoor kunt u de app Microsoft Wireless Display Adapter downloaden.
    – Nieuwste software en updates Samsung TV installeren.

    Hierbij nog een link met common issues van de widi adapter:
    https://www.microsoft.com/accessories/nl-nl/support/troubleshooting/adapters/common-issues

    Heeft u de widi adapter al op een andere tv geprobeerd? Of wellicht vanaf een andere computer/laptop aan te sturen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *